Niezapomniana wycieczka w Tatry

Końcem września (29-30.09) klasa 2aT i 2dT wraz z opiekunami wybrała się na dwudniową wycieczkę do Zakopanego. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali przewodnika tatrzańskiego, który oprowadzał i bardzo ciekawie opowiadał o Tatrach. Wycieczkę zaczęliśmy w Kirach (Dolina Kościeliska), skąd szeroką drogą wyruszyliśmy w kierunku Jaskini Mroźnej. Przejście jaskini jest emocjonujące i wymagające nie lada gibkości szczególnie dla osób będących pierwszy raz w Tatrach, a wśród nas byli i tacy. Stamtąd ruszyliśmy nad malownicze Jeziorko Smerczyńskie i upragniony odpoczynek w schronisku PTTK na Hali Ornak. Po pięciogodzinnym marszu zasłużyliśmy na obiad i wieczorne ognisko.

Drugiego dnia ruszyliśmy zielonym szlakiem na Wielki Kopieniec (1309 m.n.p.m). Na postój dotarliśmy na polanę (Polana Kopieniec) położonej na wysokości ok. 1215-1250 m n.p.m., na rozległym i płaskim siodle grzbietowym Przysłopu Olczyskiego i stokach opadających do Dolinki Chłabowskiej. Znajdują się na niej liczne szałasy pasterskie, które dodają polanie szczególnego uroku. Po krótkim marszu dotarliśmy na szczyt. Panorama z Kopieńca jest zachwycająca, ponieważ obejmuje m.in. Hawrań - najwyższy szczyt Tatr Bielskich, rozległy masyw Koszystej, grań Orlej Perci, Kościelec, Świnicę, Kasprowy Wierch, a na zachodzie Czerwone Wierchy i Giewont. Ze szczytu schodziliśmy tym razem na drugą stronę Polany pod Kopieńcem. Zejście jest dosyć strome, ale za to bardzo szybko nas na nią doprowadza. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie Elektrowni Geotermalnej w Bańskiej Niżnej, która jest największą tego typu elektrownią w Europie. Źródłem pozyskiwania energii jest gorąca woda z wnętrza Ziemi, o której osobiście mogliśmy się przekonać. Stamtąd ruszyliśmy w drogę powrotną do Żywca. Wycieczka bardzo przypadła naszym uczniom do gustu i wszyscy cali i zdrowi wrócili do domu.