Klasa Policyjna w Gdańsku – Projekt „Poznaj Polskę”.

6 października, w ramach przedsięwzięcia MEiN „Poznaj Polskę”, klasa 2 BO wybrała się na dwudniową wycieczkę do Gdańska. Przygoda rozpoczęła się w czwartek o 4.30 na dworcu PKP w Żywcu, skąd młodzież wyruszyła do miejsca docelowego. Podróż w komfortowych warunkach pociągiem Pendolino nie trwała zbyt długo, bo już w południe byliśmy w stolicy Trójmiasta. Bazą noclegową było schronisko młodzieżowe, które dzięki dogodnej lokalizacji w centrum miasta zapewniało nam sprawne zwiedzanie najważniejszych atrakcji Gdańska.

Na początek udaliśmy się do Muzeum II Wojny Światowej, które swoimi ekspozycjami oraz salami multimedialnymi opowiedziało nam o tragicznych wydarzeniach tamtych czasów, genezie i skutkach wojny, jej ofiarach i sprawcach, a także bohaterach i zwykłych ludziach.

Potem uczniowie wybrali się w rejs statkiem na Westerplatte. Słoneczna pogoda oraz piękne widoki w trakcie podróży statkiem umilały klasie czas spędzany razem. Na miejscu Pani Inka, nasz przewodnik po Gdańsku, przybliżyła nam historię Westerplatte oraz poległych podczas bitwy żołnierzy. Następnie uczniowie wybrali się na plaże, gdzie choć przez chwilę mogli nacieszyć się widokiem Morza Bałtyckiego i poczuć nadmorski klimat.

Bardzo późnym wieczorem zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do schroniska, aby zregenerować się i nabrać sił na kolejny, intensywny dzień zwiedzania.

Drugiego dnia naszej wycieczki, wczesnym rankiem, ruszyliśmy na zwiedzanie Głównego Miasta, które leży w zasięgu obwarowań XVII wieku i uznane jest za Pomnik Historii. Częściowo zachowane mury obronne wraz z basztami wodnymi, ulica Długa nasycona zabytkami takimi jak Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa, pomnik Neptuna, bazylika Mariacka, gmach Wielkiej Zbrojowni oraz Bramy Zielona, Wyżynna i Złota to jedne z wielu skarbów architektury, które mogliśmy podziwiać i poznać ich historię.

Ostatnim miejscem w programie naszej wycieczki była Stocznia Gdańska i Europejskie Centrum Solidarności, miejsca gdzie narodziła się Solidarność. Ogromna powierzchnia ekspozycji mieszczących się na dwóch kondygnacjach poświęcona jest historii powstania Solidarności, związanych z nią tragicznych wydarzeń oraz przemian w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zmęczeni, ale szczęśliwi wróciliśmy po północy do Żywca. Pobyt w Gdańsku był cenną lekcją historii, której nie wolno nam zapomnieć. Wycieczka była również okazją do integracji klasy, budowania relacji rówieśniczych oraz relacji nauczyciel-uczeń. Wszyscy uczniowie będą dobrze wspominać tę jakże ciekawą wycieczkę.